Kicsit aggódok már mi lehet a főblogerrel dehát csalánba nem üt a ménkű és továbbra is vannak előreválogatott programok, nekem csak az a dolgom hogy valahogy összerázzam őket:
HÉTFŐ, OKTÓBER 15.
Az M5-ön fél tíztől Előszóval súlyosbított Byron-adaptáció a kemény Kalózkapitány és egy rabszolgalány szerelméről. A versből viszonylag hamar, már az 1800-as években balett lett ami a mi korunkat Anna-Marie Holmes-szal érte utol 1997-ben, hazai bemutatóját pedig Solymosi Tamásnak köszönhetjük. A Dunán újabb jófajta krimisorozat kezdődik 21:25-től Mathieu Kassovitz-cal. A Legendák hivatala a francia titkosszolgálaton belül a külföldi ügynököket tömörítő osztály neve merthogy az itt dolgozóknak mind van valami fedősztorija leplezni legutóbbi akciójukat. Ez Malotru (Kassovitz) esetében szíriai küldetés amit még izgalmasabbá tett egy rövidtávú kapcsolattal, csak épp arra nem számított hogy a nő (Zineb Triki) utánajön… A kémkedésnek itt az agyasabbik fele van előtérbe tolva de ez nem is baj, attól még lesz feszültség rendesen. Mindeközben nyolckor kerülendő széria debütál az HBO-n Lena Dunhamtól akiről nem tudnak olyan mocsokságot kideríteni hogy végleg kegyvesztetté váljon, most is épp egy kétéves angol komédiát (Kemping) próbál(na) átültetni (= lebutítani) amerikai szintre amiben egy házaspár a férj 45. szülinapja alkalmából elhúz(na) vidékre, azonban a feleség meghív mindenkit akitől távol akartak lenni. Részemről Dunham beteges önéletrajza miatt bojkottálom. Ugyanabban az időben (20:00) Luc Besson ugyancsak kihagyható variánsa a Kelly hőseire a Film Now műsorán, Steven Quale dirigálásával. A Renegátok címéhez illő kliségyűjtemény: Bátor Amcsik a délszláv válság idején náci aranykincs nyomára bukkannak mely fölött jelenleg mesterséges tó terül el. Már ott elvérzik az egész hogy a II. V.H. végén ez lett volna a legrosszabb útvonal lopott szajrék kimenekítésére, innentől csak még lejjebb süllyed minden, például a balkáni horrort is teljesen anakronisztikusan ábrázolják.
KEDD, OKTÓBER 16.
21:10-től előszavas Hamvai Kornél-színdarab az M5-ön melyben honfitársaink emigrálnak egy hajóban EVEZ utazva, azonban a Castel Felice fedélzetén is megtalálja őket a lezáratlan múlt ami történelmi és egyben személyes is (megoldatlan gyilkosság). Utána tízkor folytatódik a Bogaras szülők, hol másutt mint a TV2-őn, majd 22:50-kor szinte ötvenéves Omega-koncert az M3-on. A Tízezer lépés nem annyira művészkedő mint a Jancsó-féle Omega, Omega, Omega (ami ugye idén voltmár nálunk) de így is elég rendhagyó lesz.
SZERDA, OKTÓBER 17.
Kilenckor megint kerülendőség az HBO-n. Szeretném a Fekete Párducot helyiértékén kezelni de nem lehet, egyszerűen agyonnyomta az SJW-kampány meg a nagyot akarás aminek szinte mindig beszarás a vége, itt is. Legyünk rosszindulatúak: a Black Panther tulajdonképpen az Oroszlánkirály meg a we wuz kings-mém kétórás keresztezése melyről már készítése közben kimondták hogy ez JÓ, mert csak jó lehet és akinek nem tetszik, az…legalábbis gyanús. A forgatókönyv ennek megfelelően mellékes (legkisebb királyfi küzdelme néhai apja trónjáért), a lényeg a megvalósítás és a casting, és itt a másik gond. Eddig is voltak női/fekete rendezők, eddig is voltak női/fekete főszereplők, de a kétezertizes évek egyenlősdije teljesen átesett a ló túlsó oldalára abban a percben hogy a tehetség másodlagos lett a nem vagy a bőrszín mögött. Már a Ghostbusters felmelegítésénél jelezte a közönség hogy ezt azért már nem kéne de nem tanultak belőle és a Panthernél rátettek egy lapáttal amikor többször is kihangsúlyozták hogy a Zegggyenlőség nevében a világosítóktól a főhősökig csak és kizárólag feketéknek volt köze hozzá. Hogy ebből mennyi a valóság az jó kérdés, lásd (többek közt) Andy Serkis jelenlétét meg a csaknők, csaknőknek-fesztivált. Ne értsen félre senki: ha magától, alulról szerveződve, önerőből születik egy all black movie annak igenis lehet és kell is örülni (mármint ha jól sikerül), de ilyenből már van pár ezer (lásd a blaxploitationt mint műfajt), és itt jön be a média másik orbitális hamisítása. Az év vicce volt hogy Wesley Snipes-t meg a Blade trilógiát elfelejtették és T'Challát nevezték ki AZ első szélesvásznú black comic hero-nak, úgy állítva be mintha vele tört volna át a gát meg az üvegplafon. Nos nem, mint említettem rengeteg tehetséges fekete direktor (John Singleton, Mario Van Peebles) meg színész volt eddig is (csak így hirtelen: Eddie Murphy, Richard Pryor, Forest Whitaker, Morgan Freeman) ahogy mindig voltak olyanok is akik kártyaként használták a bőrszínt (Melvin Van Peebles, Whoopi Goldberg vagy az übertehetségtelen Spike Lee aki folyton a filmjeiben démonizált fehérembertől követel pénzt az újabb filmjeire és ha nem kap, rögtön felteszi az elnyomó rabszolgatartók-lemezt). Fentiek tükrében a Black Panther milyensége megítélhetetlen mert eleve nem úgy készült hogy jó legyen, hanem az aktuális agenda jegyében (amiről ugye ki lett mondva hogy „jó” mert nem is lehet más, lásd még: Wonder Woman). Az IMDB-n valaki úgy jellemezte hogy ilyen lenne a Roots találkozása a Birth of a Nation-nel és sajnos igaza van.
CSÜTÖRTÖK, OKTÓBER 18.
A hét második elvonulósdija nyolckor jön a Film Now-ra. Joshy és barátai elvileg legénybúcsúzkodni mentek volna de a barátnő öngyilkossága után új ürügyük van a berúgásra (és még a házasság is elmarad!!4!44). A buli azonban mindenkiből kihozza nem csak a party animalt hanem a rejtett problémákat is… Jeff Baena mintha nem tudta volna eldönteni mit is akar forgatni, macsó vígjátékot vagy ennek művészkedős kritikáját, nemkicsit elpazarolva ezzel Thomas Middleditch-et és Aubrey Plaza-t. Tíz előtt öt perccel francia remake a Dunán: a Derült égből apu ugyanilyen címen futó mexikói eredetijében is egy anya a legváratlanabb mikor betoppan ex-pasijához tőle született gyerekével és ott is hagyja neki. Samuel (Omar Sy) ennek hatására felhagy a szoknyavadászattal és lassan beletanul az apaságba, csak hogy évek múlva újra előkerüljön a nő… Sy-nak valamivel jobban áll ez az újrázás mint az Életrevalók, de a fő érv mellette mégis Clémence Poésy, azt azonban továbbra is sajnálom hogy nem cserélték fel az ugyanitt éjfél előtt öt perccel vetített Szerelmesfilmmel ami örökérvényű dráma arról hogy nem lehet kétszer ugyanabba a folyóba lépni érzelmek terén sem. Jancsi (Bálint András) tíz éve nem látott barátnőjét (Halász Judit) megy meglátogatni és előre várja a Nagy Találkozást ami meg is történik, de nem úgy ahogy gondolná mert hiába a régi szép emlékek ha az időbeli és egyéb távolságok mindkettejüket megváltoztatták. Közhely, de tényleg klasszikus mozi, ha másért nem, Mándy Iván feltűnéséért mindenképp nézd meg (vagy vedd fel). Közben lesz az HBO-n egy északi sorozat is tízkor a misztikus thrillerek minden ismérvével, főleg egy pusztuló, baljóslatú síközponttal (Fekete tó), ide érkezik a nagy terveket dédelgető srác aki újra felvirágoztatná a helyet, de már az első éjszakán elkezd motoszkálni valami a pincében...
PÉNTEK, OKTÓBER 19.
Sony Movie Channel, 21:00: Invázió – A War of the Worlds, a Species II és az Invasion of the Body Snatchers keveréke Nicole Kidmannel. Egy lezuhanó amcsi űrsiklón potyautazó idegen létforma a levegőbe kerülve lassan egyre több ember felett veszi át az uralmat, a „tiszták” pedig igyekeznek annak maradni illetve visszafordítani a folyamatot. A Kidman által alakított orvos is közéjük tartozik csak neki a járvány megállítása mellett még a fia is ott van, az ő megmaradásáért cserébe akár a teljes lakosság pusztulását is elfogadná – illetve ez lett volna a terv de 2007-ben sem az anyai érzelmek, sem a pesszimista befejezés nem volt menő, meghívták hát a Wachowski fivéreket (bár mivel az egyik talán már ekkor nő volt, így inkább testvéreket) akik hozzá is tették amit ideillőnek gondoltak (csihipuhi, politikai felhangok), elrontva azt a keveset is ami az alapötletben még működött. Éjjel egykor (azaz már szombaton) egyszer(sem)jó akciózás a TV2-őn Steven Seagallal még megbolondulása előttről, azzal együtt is a tőle megszokott klisékkel: elítélt elitkatona szabadulása fejében le kell hogy zavarjon egy mission impossible-t. Ez többek közt egy tengeralattjáró felszabadítását jelenti ami perpill. egy őrült tudós által agykontrollált magánhadsereg birtokában van. A cél érdekében szabad kezet kap, erre szüksége is lesz merthogy a korábbi felmentő sereg is átállt a sötét oldalra… A Terror a tenger alatt igazi B-múvi, ezt a tényt Vinnie Jones jelenléte is alátámasztja, de igazán a földrajzi tévedések erősítik meg (elvileg Uruguay-ban játszódik, ehhez képest kapunk pár maja piramist).
SZOMBAT, OKTÓBER 20.
Sokat hallhattunk már róla milyen nehéz is Amerikában kívülálló fiatalnak lenni, na most erre kapunk példát fél kilenckor a Cinemax 2-őn. Azt hihetnénk hogy a hetvenes évek óta elfogadóbb lett a társadalom a punkok felé, ehhez képest a texasi Amarillóban még ’97-ben is megeshetett hogy a sulikedvence sportolók addig-addig alázták a tüsihajúakat mígnem a város nem csak az itt készült az atombombáról lett nevezetes (Bomb City) hanem az indulatok kirobbanásáról is. A Filmbox Plus-on Romero idén ötvenéves (!!!), kánonná nemesedett zombulását ismétlik 22:40-kor. Az Élőhalottak éjszakája túlzás nélkül történelmet írt: egy füst alatt elhozta a plebs-nek a vólkingdedek (kis kihagyásokkal azóta is tartó) reneszánszát miközben az értelmiség is megtalálta benne a magáét némi társadalomkritika formájában. Ahogy az Evil Dead, ez is kis pénzből, nagy kreativitással készült és nagyot is szólt, az egyszerű szituációt (sarokba, pontosabban faházba szorult „normálisakat” egyszerre fenyegetnek sétáló hullák és belviszályok) számtalanszor koppintották (sőt maga a Mester is update-elte), de aki többre becsüli az originalitást a nagy költségvetésnél az újra meg újra vissza kell térjen a Night of the Living Dead-hez.
VASÁRNAP, OKTÓBER 21.
A Dunán kilenctől Rowan Atkinson újra Maigret-ként és az éjszaka örömeiben lubickolva, ugyanabban az időben egész másfajta éjszakai örömök a Sony Maxon egy húszéves kosztümös tablóval Margaret Rosenthal könyvéből és a XVI. századi Olaszországból. Veronica Falco (Catherine McCormack) nem csak azért lett Velencei kurtizán mert fiatal volt és kellett neki a pénz hanem kora álszent erkölcsei miatt is, szegény sorból jőve ugyanis nem mehetett hozzá akihez akart. Ez döntés elé állította: vagy az apácák becsületes elvonulását választja vagy a maga eszközeivel vág vissza az őt kényszerpályára állítóknak és kéjhölgy lesz. Nem kérdés melyik út mellé teszi voksát (pláne mikor kiderül hogy anyja is a legősibb szakmát űzte, segít is neki a betanulásban), bár hosszabb távon lehet az első lett volna jobb: amíg megy a szekér addig nagyon megy (egész a király ágyáig jut), azonban a pestis megjelenésével ő is csak egy lesz a bűnbaknak kikiáltott számtalan prosti közül. A Dangerous Beauty hibája az utólagos tényhamisítás, eszerint Veronica sosem szenvedett nemibetegségektől (valójában igen, többször is) valamint sosem esett nemkívánt terhességbe (valójában igen, többször is, ja és Velencében ekkoriban szinte biztosan nem léteztek fogamzásgátló tabletták). Tíz előtt tíz perccel tavalyi remake a közkedvelt Chips-szériából az HBO 2-őn amire a nagyon öregek még emlékezhetnek, na most Dax Shepard Bukós szakasza annak hangulatából szinte semmit nem tartott meg, a családbarátságot felváltotta az erőszak és a sekszes poénkodás. Ez önmagában talán megállná a helyét de úgy hogy (elvileg) egy bejáratott franchise-t melegítettek fel, úgy már nem. A végén beugrik Erik Estrada az originálból de addigra már kb. mindegy lesz.
VISZLÁT HÉTFŐN!